🚨 NIEUWE FUNCTIE AANGEKONDIGD: Whatsapp Kanalen nu beschikbaar voor Nederlandse gebruikers!
In september lanceerde Meta een opwindende nieuwe functie: Whatsapp Kanalen. Tot voor kort waren deze kanalen alleen beschikbaar voor Amerikaanse gebruikers in de nieuwste versie van de app. Maar vanaf vandaag kunnen Nederlandse gebruikers er ook van profiteren. Nederlandse platformen zoals ‘Hart van Nederland,’ ‘De Volkskrant,’ en het Tech-kanaal ‘Bright’ hebben al hun kanalen aangemaakt. Maar wat kun je met deze nieuwe functie?
Wat zijn WhatsApp Kanalen?
Whatsapp Kanalen is een innovatieve feature van Meta, het moederbedrijf van Whatsapp. Eerder dit jaar hoopte Meta met de introductie van Threads op Instagram een serieuze concurrent te worden van ‘X’ (voorheen bekend als Twitter). In eerste instantie leek het een groot succes, met een stijging van het aantal dagelijkse gebruikers tot 49 miljoen. Echter, zoals het gezegde luidt, ‘snelle groei gaat vaak gepaard met snelle daling.’ Minder dan twee weken later daalde het aantal gebruikers al tot 23,6 miljoen en een week daarna tot slechts 12,6 miljoen. Ligt de macht van ‘X’ van Musk te vast?
Meta zet nu in op het gebruik van Whatsapp als een nieuwe RSS-feed. Hier zien we het belangrijkste verschil tussen Kanalen en Groepen. In een groep kunnen gebruikers berichten verzenden en ontvangen, maar in Kanalen kunnen gebruikers alleen berichten ontvangen. Het is een platform waarmee je snel en direct op de hoogte kunt blijven van alle updates en nieuwtjes van je favoriete gebruikers.
Hoe werken WhatsApp Kanalen?
Het concept is vrij eenvoudig: gebruikers kunnen lid worden van een kanaal. De eigenaar van het kanaal deelt nieuws, en gebruikers kunnen ervoor kiezen om meldingen in of uit te schakelen. Als meldingen zijn ingeschakeld, ontvangen gebruikers een notificatie wanneer er een bericht op het kanaal wordt geplaatst. In tegenstelling tot groepen of privéchats is het niet mogelijk om te reageren, maar je kunt wel met emoji’s reageren op de berichten. Privacy speelt een cruciale rol in deze nieuwe functie. Zowel de eigenaar als de gebruikers van het kanaal kunnen elkaars profielfoto en telefoonnummer niet zien. Ook blijft de lijst van kanaalgebruikers privé. Het is dus vrijwel anoniem.
Kansen van WhatsApp kanalen
Deze nieuwe functie biedt bedrijven een kans. Als jouw communicatieplan gericht is op het opbouwen van een community of het genereren van meer betrokkenheid, is dit zeker het proberen waard. Whatsapp is het grootste sociale mediaplatform in Nederland, met maar liefst 13,3 miljoen dagelijkse gebruikers. Kan een Whatsapp Kanaal jouw ‘hoofd’ kanaal worden in je mix van kanalen, waar je belangrijk nieuws, nieuwe producten, interessante blogs en meer kunt delen? Het biedt zeker mogelijkheden.
Waar te beginnen met het inzetten van Whatsapp Kanalen?
Het aanmaken van een Whatsapp-kanaal is eenvoudig. Download de nieuwste versie van de app, ga naar updates en druk op het plusje naast kanalen om een kanaal aan te maken. Hiermee maak je een kanaal aan om een onbeperkt aantal volgers te bereiken. Iedereen kan het kanaal ontdekken via de zoekfunctie. Wel moet je voldoen aan een aantal richtlijnen van Whatsapp. Geef je kanaal een titel en eventueel een beschrijving. En je bent klaar om jouw eerste bericht aan te maken. Je kunt de link van het kanaal kopiëren en delen met jouw volgers.
Als je nog twijfelt, kun je je huidige kanalen gebruiken door je doelgroep te raadplegen. Een poll met de vraag: “Willen jullie dagelijks/wekelijks/maandelijks nieuws van ons ontvangen via Whatsapp?” kan je beslissing maken. Als de doelgroep positief reageert, ga er dan mee aan de slag. Als het niet werkt, kun je altijd teruggaan naar je andere kanalen. Maar let op, leg niet al je focus op slechts één kanaal. Dit is een test, dus zorg ervoor dat je aanwezig blijft op andere kanalen.
Rest mij alleen nog maar de vraag: Ga jij Whatsapp Kanalen proberen?
Over de auteur
Mathijs Paardekooper
De trotse eigenaar van Paardekooper Multimedia & Design. Met een passie voor digital marketing en creatieve geest gaan we samen voor digitaal succes!