Instagram frequentie verhogen in 2024: How-To?
Een vraag die vaak wordt gesteld, en dat is terecht. Wat zijn de benchmarks en hoe krijg ik dat überhaupt voor elkaar? Gelukkig zijn er veel onderzoeken gedaan die ons leren wat er gemiddeld wordt gedaan. Toch kan dit gemiddelde overweldigend voelen voor ondernemers. Ik geef je in dit artikel 4 tips om jouw frequentie op Instagram, maar ook zeker voor de andere platformen, te boosten in 2024. Let’s get started!
Wees consistent
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, I know. Maar er zit wel een kern van waarheid in, want het Instagram-algoritme beloont consistente gebruikers eenmaal. Een onderzoek van later.com toont ons aan wat gemiddeld genomen wordt aangeraden om te posten, dit is op basis van een analyse van 70 miljoen posts die door gebruikers van later.com zijn geplaatst.
Voor de Feed gelden deze benchmarks:
- Kleine pagina’s (0 – 10k volgers): 2 feed posts per week
- Gemiddeld grote pagina’s (10 – 100k volgers): 3 feed posts per week
- Grote pagina’s (100 – 500k volgers): 5 feed posts per week
Voor de Stories gelden de volgende benchmarks:
- Kleine pagina’s (0 – 10k volgers): 3 story-plaatsingen per week
- Gemiddeld grote pagina’s (10 – 100k volgers): 4 story-plaatsingen per week
- Grote pagina’s (100 – 500k volgers): 15 story-plaatsingen per week
Tips om jouw frequentie te boosten
Zoals ik al zei, kunnen de benchmarks overweldigend aanvoelen. Voor een klant ben ik in 2023 van 2/3x per week op de feed plaatsen naar 6/7x per week gegaan. Een uitdaging voor niet alleen mij, maar ook voor de klant. Hoe jij dit kan doen, is afhankelijk van jouw situatie. Aanpassingen die mij hebben geholpen, wil ik graag met jou delen:
1. Denk in formats Veel van jouw content heeft eenzelfde doel. Informeren, amuseren of inspireren. Bekijk welk soort content je kan en wilt maken. Bijvoorbeeld:
- Format A: New project alert!
- Format B: Behind the Scenes
- Format C: FAQ
- Format D: Inhakers
2. Maak templates Naast dat templates ervoor zorgen dat jouw pagina eenheid uitstraalt, helpen ze ook het creatieproces te versnellen. Als je een template maakt voor elk van bovenstaande formaten, hoef je alleen maar de tekst en een foto/video aan te passen. Een voorbeeld van de eerder gemaakte formats:
3. Plan vooruit Nu je in formats denkt en templates hebt voor al jouw contentvormen, gaan we vooruitdenken. Welke feestdagen komen eraan? Zijn er belangrijke mijlpalen om te delen? Dat is verder denken. Zelf bevalt het mij om minimaal 1 week van tevoren een contentplanning te maken, zodat je actuele content kan plannen. Je hoeft geen fancy planningstool te gebruiken hiervoor, zelf gebruik ik voor al mijn klanten een gepersonaliseerd Excel-bestand. Hulp nodig met het maken van een contentkalender? Neem dan contact op voor een consult. Een voorbeeld van een contentplanning van de maand Januari:
4. Meten = Weten Contentmarketing is niet alleen plaatsen, maar ook kijken wat het effect is. Ik beloof je niet dat je na het implementeren van de bovenstaande tips direct meetbaar resultaat zal zien. Zie het als een proces, want deze veranderingen zijn niet alleen voor jouw doelgroep een verandering, maar ook voor jouw way-of-working. Blijf kijken naar de statistieken van jouw berichten en analyseer wat wel of niet werkt. Werkt een format niet, no worries! Bedenk een andere invulling van dit format. Zo blijf je leren en optimaliseren, geloof me: Na een tijdje vind je het erg leuk!
Tot slot
Het belangrijkste wat ik je wil meegeven is dat je doet wat goed voelt. Houd je niet klemvast aan een moeilijk haalbare frequentie. Is dit 1x per week, dan is het 1x per week. Lukt het je om de benchmark te halen, top bezig! Daarnaast moet je blijven kijken dat je jouw doelgroep niet overspoelt met informatie. Jouw doelgroep moet het wel blijven bekijken, anders heeft jouw strategie weinig zin.
Mathijs Paardekooper
De trotse eigenaar van Paardekooper Multimedia & Design. Met een passie voor digital marketing en creatieve geest gaan we samen voor digitaal succes!